Saturday, January 30

Experiment Buat Air Detox Buah Fruit Infused Water

Salam ...

Hari ni nak share dengan korang apa rasa air detox buah / fruit infused water yang tengah hot dan ramai peniaga online jual tu. Actually BW tak pernah pun order air detox ni online, ni just experiment sendiri ajer dirumah. Apa rasa nya? Sedap ke tidak? Berkesan ke tidak?

Experiment Dengan Air Detox Buah / Fruit Infused Water. Cara Buat Air Detox Buah-Buahan. Cara Buat Fruits Infused Water. Air Detox Infused Lemon Anggur Pudina
Air detox dengan hirisan lemon, anggur dan daun pudina.

Seperti yang semua sedia maklum, air detox buah-buahan atau fruits infused water ni haruslah menggunakan buah-buahan yang masam. Antara buah yang biasa digunakan adalah lemon.

Dari segi keberkesanan tu, BW rasa memang berkesanlah. Sebabnya setiap hari kita akan membuang air besar dengan mudah dan tidak sembelit. Cuma, dari segi rasa kita perlulah berexperiment supaya air detox yang kita nak minum tu sesuai tidak dengan tekak kita, boleh ke tidak nak telan kan.

Air detox ni boleh direndam untuk dua kali, so jangan terus dibuang. Buah-buahan potong yang kita gunakan tu pun jangan pula dibuang, makan lah kay supaya kita dapat khasiat seratnya, walaupun rasa buah-buah tu dah tawar sebenarnya.

Experiment Dengan Air Detox Buah / Fruit Infused Water. Cara Buat Air Detox Buah-Buahan. Cara Buat Fruits Infused Water. Air Detox Infused Dengan Perahan Lemon, Epal HIjau Dan Limau Kasturi
Air detox dengan perahan lemon, limau kasturi dan epal hijau.

Cuba korang lihat gambar pertama atas tu, air detox dengan hirisan lemon, anggur dan daun pudina. BW gunakan sebiji lemon dan lima biji anggur serta sedikit daun pudina. Setelah diremdam semalaman, rasanya amatlah pahit. Memang tak sedap langsung. Anggur tu pun tak boleh nak dimakan langsung sebab terlalu pahit.

Untuk gambar kedua pula, air detox dengan perahan lemon, limau kasturi dan hirisan epal hijau. BW gunakan separuh lemon yang diperah airnya, ditambah dengan sebiji limau kasturi dan separuh epal hijau yang dihiris. Yang ni dari segi rasa not bad. Boleh sangat diminum tanpa rasa terpaksa pun kay. Epal hijau pula masih sedap dimakan, cuma dah tak ada rasa epal, rasa lemon ajer.

Kesimpulannya, kalau korang nak gunakan lemon sebagai bahan asas air detox korang, mestilah dibuang kulitnya ataupun diperah supaya tidak ada rasa pahit. Lagi satu, kalau kita gunakan pelbagai jenis buah-buahan, cukuplah sekadar ditambah dengan sehiris lemon yang telah dibuang kulit, sebab kandungan lemon yang berlebihan akan mengatasi rasa buah-buahan yang lain.

Experiment Dengan Air Detox Buah / Fruit Infused Water. Cara Buat Air Detox Buah-Buahan. Cara Buat Fruits Infused Water. Air Detox Infused Dengan Nenas,Pudina Dan Limau Kasturi
Air detox dengan nenas, daun pudina dan limau kasturi.

Gambar ketiga pula, air detox dengan potongan nenas, sedikit daun pudina dan sebiji limau kasturi. Yang ni memang terbaik rasa airnya. Air detox dengan wangi nenas dan pudina. Korang mesti cuba yang ni kay. Nenasnya pula jangan dibuang, makan tau walaupun tawar, serat tu :)

Experiment Dengan Air Detox Buah / Fruit Infused Water. Cara Buat Air Detox Buah-Buahan. Cara Buat Fruits Infused Water. Air Detox Infused Dengan Kiwi Dan Epal HIjau
Air detox dengan kiwi dan epal hijau.

Gambar keempat, air detox dengan hirisan kiwi dan epal hijau. BW gunakan sebiji buah kiwi dan setengah biji buah epal hijau yang dibuang kulitnya. Sedap air detox menggunakan kiwi ni. Sambil minum air detox telan sekali buah kiwi. Buah epal pun masih sedap untuk dimakan. Yang ni sama ajer macam kita makan buah dan minum air masak banyak kan ;)

Experiment Dengan Air Detox Buah / Fruit Infused Water. Cara Buat Air Detox Buah-Buahan. Cara Buat Fruits Infused Water. air Detox Infused Dengan Tomato Dan Capsicum
Air detox dengan tomato dan capsicum. Ada bran? ;p

Gambar kelima, air detox dengan sebiji tomato dan separuh biji capsicum hijau yang dipotong. Memang banyak kahsiat tomato dan capsicum, so BW nak try lah kot-kot boleh telan airnya. Tapi baru ajer rendam beberapa minit dan try minum, terus terasa mual. Sayuran kurang sesuai kot untuk dibuat air detox. Akhirnya BW keluarkan dan bagi encik suami makan sebagai ulam :)

Mudah jer buat air detox / air infused ni kan. Balang kaca yang BW gunakan ni boleh dapat dua gelas. Cukuplah untuk sehari. Lepas ni akan terus amalkan minum air detox setiap hari. Buah asas pilihan BW dalam penghasilan air detox ni adalah buah nenas, sihat dan sedap gitew :)

Selain infused water, kita juga boleh sihat dengan jus dan salad. Klik Sini untuk jus buang detox menggunakan slow juicer. Klik Sini untuk pilihan salad ringkas.

Thanks For Vieiwing! By: BW (Buat Wanita)

12 comments:

  1. Mrs. A pernah buat lemon semata jerr... tak pernah pula berexperimen cenggini.

    Tapi lemon dengan nenas tu macam best nanti nak cubalah.

    Pernah minum kat restoren depa campur dgn buah asamboi dua tiga ketul sedap juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti cubalah buat guna nenas, jadi air detox yang sedap ...

      eh chop, kalau tambah asam boi, tak jadi air detox lah pulak. yer lah, dalam asam boi kan banyak garam gula asid sitrik bagai :)

      Delete
  2. Mummy buat buh lemon ja hari2.. tak larat nak buat lagu ni..almaklumla asalkan ada..hahhahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. air lemon jer pun dah ok dah kan mummy ... ni memula jer rajin, nanti-nanti pun guna lemon sajer lah kot :)

      Delete
  3. Air detox dengan tomato dan capsicum mmg tak BERANI...skrg minum air detox letak lemon shaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha memang tak sedap langsung pun JM ... takleh telan :p

      Delete
  4. dh lama tak buat air detox ni sbb takda masa.. hehee
    lemon kena kurangkan sikit dr buah2 lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu ... pahit sangat lemon ni. ni eksperimen ajer ni.pasni dah tahu dah. letak sikit ajer lemon :)

      Delete
    2. yaaa BW. lemon letak sikit nanti tak sedap

      Delete
    3. nampaknya nina dah pro dalam buat air detox ni... dah dapat berat badan ideal ke? ;)

      Delete

TERIMA KASIH KERANA BERKUNJUNG DI 'BUAT WANITA', BLOG PERKONGSIAN CERITA, RESEPI & REVIEW. SUDI-SUDIKANLAH TINGGALKAN KOMEN DISINI KAY. THANKS :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...