Sunday, November 29

Cara Pulangkan / Return Barang Di Lazada Malaysia

Salam ...

Siapa kat sini suka beli di Lazada? Kita geng. Beli kat Lazada berbaloi juga, certain-certain barang harganya lebih murah dari kedai ;)

Cara Pulangkan Barang Di Lazada. Cara Return Produk Di Lazada. Borang Lazada Manual Return Form. Return Barang Di Lazada Malaysia
Bungkus semua sekali termasuk manual return form.

Beli di Lazada ni ikut nasib. Kadang-kadang barang yang kita beli tu sampai condition ok, kadang-kadang tak ok. Tapi tak per, ada customer guarantee bila beli di Lazada. So, kita boleh pulangkan / return semula barang tu di Lazada.

Kali ni, BW beli Trio waffle maker tapi nasib kurang baik. Seller send barang macam reject jer, semuanya longgar. Tapi tak apa. Kita return semula dan minta ganti. Kita boleh pilih sama ada nak return atau refund tau. Kalau nak return pun boleh pilih nak return dengan barang yang sama atau barang yang lain.

Tapi bukan semua barang boleh pulangkan kot. Kalau nak tahu lebih lanjut kena check di Lazada Help Center lah. Tapi barang BW ni jenis yang boleh dipulangkan semula. Lagipun bila barang sampai ajer terus buka dan cek. Bila tengok agak longgar connector dan lock waffle maker tu, BW terus call Lazada.

Lazada akan send pada kita manual return form. Boleh juga kalau nak isi borang online. Tapi borang online kena tunggu dalam dua hari kot, kena tunggu sehingga status barang kita tu shipped, barulah ada button return pada order kita. Kalau nak cepat guna borang manual ajer.

Pastikan bungkus sekali Lazadanya manual return form dalam bungkusan barang. Masukkanlah semuanya sekali jangan ada yang tinggal tau termasuk warranty card. Kemudian boleh lah terus pos di mana-mana pos center yang kita suka.

Lazada akan pulangkan semula caj pos tu tau. Contohnya kalau kita guna Pos Laju, kita kena emailkan gambar resit bayaran pos sekali dengan tracking number. Kena bagi maklumat no akaun bank untuk Lazada pulangkan semula caj pos tu.

Kalau nak senang, boleh hantar ke mana-mana MBE (Mail Boxes Etc). Free jer. Tapi make sure fotostat dulu manual form tadi satu copy untuk bagi pada staff MBE. Jangan lupa ambil nombor tracking yer.

Poskan ke alamat dibawah:
E-Cart Services Malaysia Sdn. Bhd.
Return Department, Block B,
Lot 36545, Jalan TS6/1,
Taman Perindustrian Subang,
47500 Subang Jaya,
Selangor.

Lepas tu kenalah call Lazada untuk bagi tracking number. Nanti staff Lazada akan update. Proses ni ambil masa lebih kurang seminggu untuk kita dapatkan barang ganti. Macam kes BW, lapan hari setelah barang di pos ke Lazada, barulah dapat yang baru. Bergantung pada seller juga la kot, kalau seller tu respond Lazada lambat, lambat lah kita dapat barang return.

Cara Pulangkan Barang Di Lazada. Cara Return Produk Di Lazada. Borang Lazada Manual Return Form. Return Barang Di Lazada Malaysia
Bungkus kan dan pos ke E-Cart Services.

Yang penting services di Lazada memang cepat. Nampak gambar thums up tu. Tu thumbs up untuk Lazada. Kepada sesiapa yang beli barang di Lazada tapi dapat barang macam reject jer, jangan bising complaint kata Lazada itu ini. Itu bukan salah Lazada, salah seller yang tak bertanggunjawab.

So, tanggungjawab kita sebagai pengguna buat report dan return pada Lazada supaya pengguna lain tak dapat barang reject yang sama. BW masih tak serik lagi nak beli di Lazada ni tau ;)

Thanks For Viewing! By: BW (Buat Wanita)

113 comments:

  1. JM baru cuba beli sekali je...order sleeping bag...almost a month until now tak sampai2 lagi barang tu..dh check arga di giant RM89 so kawan suggest beli di Lazada RM21.90 terus order...huhuhhu sedih barang belum sampai...nak guna for next trip ntah sempat ke tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thats why SS agak septical dengan Lazada... Lebih suka Groupon...

      Delete
    2. eh kenapa tak sampai lagi? JM tak call lazanya nyer customer service ke? minta refund jer lah macam tu, lama benor, sebulan tu.

      Delete
    3. saya suka gak groupon SS ... suka beli voucher makanan hehe :)

      kalau barang belum pernah lagi beli di groupon sebab kebanyakannya pre order :p

      Delete
    4. mummy pun pernah beli ngan Lazada sekali.. tu pun ring clip tuk lens camera.. sbb ship dr obersea kena tggulahh sebulan tp tak sampai sebulan dah sampai pon..tapi mummy jarang la beli apa2 pun melainkan barang tu susah nak dpt kat mana2... baru la beli.

      Kalau beli kat Groupon tu selalu.. tapi tiket masuk wisata je.. keh keh keh :p

      Delete
    5. good experience la dengan lazada ni mummy, boleh beli lagi ;)

      groupon dengan ensogo (dulu mydeal) memang banyak jual tiket murah dan voucher diskaun untuk makanan :)

      Delete
    6. Betul sss... kita pun slalu layan mySale... n my faveret all de time adalah groupon...
      Lazada kureng sket... tak tau knapa

      Delete
    7. groupun sebab dah lama dah kan, so ramailah peminatnya ... lazada banyak barang rumah lah huda, tu pasal huda tak minat kot ;)

      Delete
    8. Mesti JM beli brng tu dr luar negarakn coz mmbr ritu pun dpt lmbt....

      Delete
    9. Cik Na...product form China..last week pgi tuntut di pos laju tai frust sbb apa tau...order sleeping bag utk camping tu..dalam gambar mmg tunjuk gambar sleeping bag..bila pegi collect bukan dapat sleeping bag but bag utk isi sleeping bag tu..hadooi frust berguling...almost sebulan tggu t lain yg dt...waktu order..item tu namanya sleeping bag...sekali bag utk isi sleeping bag tu...nak buat apa sleeping bag x de lagi..huhuh..kena pegi giantlah nampaknya sbb kalau nk order ntah bila nk sampai...trip x lama lg ..sedih!

      Delete
    10. JM call lazada cakap nak cancel tau, boleh cancel kalau dengan lazada, simpan balik semuanya, nanti pos ke lazada dan minta refund ... kita kena ajar seller yang suka menipu macam ni.

      Delete
    11. kalau refund berapa lama pulak bleh dapat balik

      Delete
    12. Bergantung pada team lazada dan kita, kalau kita resond team lazada cepat, cepat lah dapat, cepat pun dalam seminggu dua gak lah

      Delete
    13. Lagi senang pkai slip yg ada lazada bg stiap kali submit brg utk return. Ade kod bar utk pos laju scan dan lazada akan tahu scara auto kat mne kita drop brg tu. Free

      Delete
    14. Sye ade beli barang 20 pcs tapi yg sampai cume 10 pcs ..macam mane nak buat ye .kalau kite mintak die kirem balik yg baki nye tu boleh ke?

      Delete
  2. mmg betul lah...ada yg condition x ok terutama barang letrik like kipas ke periuk nasi ke so bila terima je terus test kalau x ok leh ambil action terus return

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu JM ... barang letrik yang mahal disarankan beli kedai terus lah kan takut tak ok.

      beli barang letrik la ni SS ... barang letrik murah boleh la kot beli kat lazada :)

      Delete
    2. yup setuju ngan SS.. avoid beli electrical product.. nanti lecehh.. byk prosedur nak kena buat. hehehhee

      tapi kalo dah teringin bole je beli.. tuk mummy yg pemalas ni..ahh tak kuasa mak jemahh.. hehheheh :P

      Delete
    3. betul tu, barang letrik yang banyak dijual di mall memang tak perlu lah kan beli kat lazada ... macam saya beli barang letrik yang tak penting, susah jumpa kat mall :)

      Delete
    4. Betul...

      Online ni bli baju ke... bag ke... okay lsh...

      Delete
    5. beg ok, baju tak ok lah huda untuk yang gemuk hahaha :p

      Delete
  3. kalau Lazada beri servis bagus org tetap akan beli through Lazada but kes JM ni...until now x shipped lagi...dh check tracking no masih pending sedih! ni yg buat JM rasa malas nk beli guna Lazada lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. When you but peanut... You will get monkey.. Ha Ha Ha...

      Delete
    2. entah-entah barang JM tu pre-order kot, JM baca details barang tu tak? ... tak pernah lagi dapat barang lambat beli kat lazada. nasib JM kurang baik, terkena seller yang hampeh.

      Delete
    3. hahaha first time dengar perumpaan tu SS, belum lagi dapat monkey bila beli peanut .... kali ni jer terkena, beli peanut, tapi dapat peanut basi :p

      Delete
    4. aaa betui JM.. kena check pre oder atau ready stock... pastu tu tgk over the river ker? over the sea ker? over the pool kerr tau.. hehehehe :P

      Delete
  4. Part return dah biasa dengar... Orang beli mungkin sebab murah... Nasib2 kalu dapat yang baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut nasib la kan ... tapi certain barang kat lazada memang murah lah :)

      Delete
  5. Baguslah macam tu, boleg return balik kalu barang tak baik kondisinyer... tak lah kita menanggung rugi dan serik untuk membeli lagi kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn bunda, bagus sangat kalau boleh return ... memang tak serik lagi ni :)

      Delete
    2. tu la nasib baik prosedur ok bole return or refund...tak la nangis bawah meja la jawabnya..

      Delete
  6. zalora sy penah buat tp lazada sy x penah lg jarang sangat belanja kt lazada ;-) byk sopink baju n kasut je hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. zalora dengan lazada macam kompeni sama ajer, barang ajer yang berbeza ... nampak sangat anies slim, boleh beli baju online. hehe :p

      Delete
    2. mmg slim...tp 20 thn yg lps laaa hahahha

      Delete
  7. sy pun suka bli online tp lom pernah lg bli kt lazada...kdg tgn gatal jer nk bli...tp pikir byk kali terus xjadi hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, kenapa pikir banyak kali tu? ... ok jer lazada, dah banyak kali beli, semua ok, cuma kali ni jer dapat barang kureng ok :)

      Delete
    2. Patutlahh Zie expert .. dah rajin shopping online rupanya..

      Delete
    3. hehe beli direct dari china pun pernah mummy, ali express ... barang karut juga belinya, gatal tangan ... tapi sekali jer, dah made in china seller pun china mari, memang cincai lah :p

      Delete
  8. pernah jgk beli ngan lazada.. tp kalau brang2 elektrik ni so far xpernah lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. barang-barang letrik yang murah dan jarang dijual dikedai macam dessert maker, waffle maker bagai boleh la kot beli kat lazada, memang murah :)

      Delete
  9. belum pernah beli di lazada, kalo melibatkan barang elektrik sue prefer beli di kedai terus atau seller tu kawan kita sendiri ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah banyak kali beli barang letrik online sue ... tu yang main redah jer. tapi beli barang letrik yang murah jer lah, yang bawah seratus :)

      Delete
  10. Ooo boleh return yer barang yang dibeli tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yups boleh ... saya pun baru tahu. sebelum ni beli semua ok jer, tak pernah ambil tahu pasal return ni ... bila dah dapat barang tak ok, barulah ambil tahu :)

      Delete
  11. Sib baik Zie share pasal ni.. mana la tau tershopping nanti.. bole gak refer entry ni, incase barang tak hokay.. Thanks na share tips ni Zie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn ... manalah tahu tangan gatal nanti terklik beli pula :p ... sama-sama mummy :)

      Delete
  12. Dgn lazada xprnh g klu zalora sllu jgk yg bestnye borang return mmg dia dh hntr skli then the best part is " kita blh tuka klu kita xsuka brng yg kita order"

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah dengan lazada boleh tukar kalau tak suka, nak cancel pun boleh :)

      Delete
  13. Sykt sama tu rasanya xkot coz zalora kat KL

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama rasanya ... jenis barang yang dijual jer berbeza :)

      Delete
  14. nice sharing.. xpenah lg beli di lazada

    ReplyDelete
    Replies
    1. lazada banyak jual barrang rumah, orang muda jarang shopping situ :)

      Delete
    2. yeke.. heheh
      patut la xpernah tahu

      Delete
    3. nina mesti rajin ushar zalora kan :)

      Delete
  15. Hi. Nak tanya . Kalau return barang lazada di MBE, bila boleh track no yg staff MBE kasi. Sbb check no tracking tu tak valid la. Risau

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggu 2 hari baru dia orang update status kat tracking system

      Delete
    2. Hi Ain ... YS.L tu dah jawabkan soalan ain :)

      Delete
  16. salam bro..nk tnya lazada akan bayar balik x duit barang yg da dibeli

    ReplyDelete
  17. salam bro..nk tnya lazada akan bayar balik x duit barang yg da dibeli

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ... ni bukan bro ni sis tau, nama pun blog buat wanita hehe

      kalau return barang, kita boleh pilih nak duit cash. lazada akan pulangkan duit kita.

      kita juga boleh pilih lazada credit, tapi boleh guna sekali sahaja, maksudnya sekali guna kena habiskan credit tu.

      kita boleh juga pilih nak item yang sama atau sama nilai. tapi hati-hati kalau pilih item yang sama, sebab biasanya seller hampeh dia akan bagi barang low kualiti juga. dah la sekali order, boleh return sekali jer. yang ni saya dah kena. geram lah.

      Delete
  18. Kalau brg yg kita beli tu tak cukup part dia mcm mna? Sbb sy ada bli multifunctional wardrobe..yg utk sambung tiang dia xcukup..kena refunds kh ataupn mnta part yg kurang tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurmm kalau saya minta refund, so pasni boleh beli dari seller yang lain pula ... sebab kalau return dan minta tukar, takut seller tu hantar barang yang sama yang tak cukup part juga.

      fyi, kita hanya boleh return sekali sahaja. ada seller yang bagus dia akan gantikan dengan barang yang lebih baik, ada seller yang hampeh, dia akan hantar barang yang sama ajer macam sebelum ni.

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ... untuk kes macam ni boleh call lazada direct. sebab bukan semua barang boleh return. cek dulu barang ni boleh return tak. then, tanya lah staff lazada tu boleh ke nak cancel, return dan refund kalau barang tu sebenarnya ok jer.

      Delete
  20. Salam..saya tersalah beli boiler Takada ingatkan 80 liter capacity rupanya 8 liter. Boleh return tak? Saya nak amik produk jenama lain. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ... sekiranya seller tu tak inform details saiz capacity item, kita boleh return dengan alasan tak meet expectation dan minta refund, so bolehlah kita guna semula duit tu untuk beli saiz yang lain.

      Kalau seller sebenarnya dah tulis dah details saiz capacity semua, tapi kita yang malas baca atau terlepas pandang, yang ni kena call lazada sendiri lah untuk tanya boleh ke tidak return.

      Delete
  21. Hello, apa nak bt klu sdh return?
    Sbb sy sdh return time sedang shipment...tp brg blm sampi...blh dpt full refund tak...?
    Then, brapa lama masa untk dicredit kn semula ke jad bnk...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello ... kalau dah return tunggu jer lah response dari lazada. berapa lama masa untuk dicreditkan semula tu bergantung kepada lazada. kalau nak cepat boleh call lazada sendiri lah :)

      Delete
  22. Salam.. Saya ada beli korset ultra slim dari lazada tp xmuat.. Dah return pon. Macam mana nak tukar saiz tu ek? Xtahu cara. Saya dah isi borang penukaran dan hantar td. Col lazada xangkat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ... alahai. time return kenapa tak pilih nak cash ajer? kalau bab tukar barang tak berapa elok kepada yang elok, ok lah.

      Tapi kalau bab tukar saiz ni payah sikit. saya dah terkena, seller tu hampeh, dia bagi saiz sama dengan item yang saya return, walaupun saya dah state nak saiz apa. So, saya terpaksa email lazada. Dah settle lah, cuma ambil masa lama sikit.

      Hopefully seller corset awak tu akan bagi saiz yang lain lah yer. Kalau dapat saiz yang tak ok juga, jangan lupa email ke lazada, biar lazada take note seller yang jenis hampeh macam ni.

      Delete
  23. macam mana pula kalau sy beli tv 43" tapi dapat tv 49".. macam mana nak buat? salah siapa tu? resit2 smua sama macam apa yg sy order cuma barang je tak sama..ada apa2 idea tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. of coz lah kena return. dah kita bayar untuk item yang lain tapi dia bagi lain kan. call jer lazada sampai dapat. kalau tak dapat email jer lazada. cuma kalau email, lambat sikit lah responsenya.

      untuk seller hampeh macam tu better return dan minta cash. bukannya return minta tukar. sebab seller jenis hampeh ni dia akan bagi kita item yang sama dengan item yang kita return. return boleh sekali jer tau. so nak selamat better minta cash.

      Delete
  24. Salam..kalau brg tu dlm proses nak htr blh tak kite cancel n nak duit semula ? Mohon pencerahan..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ... kalau pas order terus nak cancel boleh jer, login dan track order, ada jer button cancel.

      tapi kalau barang dah dalam proses nak hantar rasa macam tak boleh jer nak cancel, tak sure lah part ni. better call lazada sendiri lah yer :)

      Delete
  25. Assalam, kes sy sama dgn muhammad arsyad tu.. sy selalu jgk bli brg kt lazada.. tp ni 1st time la jd.. sy msukkn item yg sy nk dlm wishlist.. sbb tgu gaji bru confirm nk bli.. bile da confirm dlm beberapa hari tu terus add cart & byr terus brg tu.. selalu kn kalo kite lepas byr item tu.. item tu msih ade kt cart kite smpai kite delete kn? Tp ni sy tgk cart empty & wishlist item sy td xleh bkak item tu.. brg tu da abis stok ke cmne ye? Then sy minx refund balik.. lama ke tempoh refund duit sy tu? Maaf byk tny.. ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam ... tak sama lah dengan kes muhammad arshad tu. tu barang dia dah proses tapi dia tukar fikiran nak cancel :p

      saya pernah kena macam orked juga. system problem sebenarnya. jangan lupa email lazada. ambil masa seminggu dua jugalah nak dapatkan return cash tu.

      lazada sekarang tak macam dulu. dulu management lain, customer pun tak ramai so respond cepat. sekarang dah di take over by aliexpress rasanya, customer pun dah ramai, so lambatlah sikit respond diorang.

      Delete
  26. Saya ada kemusykilan luar biasa pasal lazada nie...huhu...aritu ada order jam casio masa sales black friday...harga memang murah...pastu tunggu2 tak sampai....lazada kata ada masalah barang tak boleh deliver...so dorang refund duit...duit tu alhamdylillah dah dapat dan dah guna balik beli yg lain plak kat lazada juga....

    TIBA TIBA...lepas dah dekat sebulan dah dapat refund tu...arini tetiba barang yg dia cakap tak boleh deliver tu sampai....so saya call customer service lazada explain everything...kalau nak suruh saya bayar pun takpe asalkan bayar harga yg dorang offer dulu...tapi customer service officer tu (lelaki melayu lupa lak tanya nama) cakap...takpe encik...ada kesilapan system tu...encik ambik jer barang tu...saya cakap kat dia...kiranya saya nie dapat batang free lah?dia cakap yer takpe...encik ambik jer barang tu...tak tau nak seronok ke apa...tapi rasanya lagi risau kot...walaupun kesilapan dari pihak dorang...tapi kalau saya terima dan simpan barang yang bukan hak saya...satu kesalahan tu...kang tak pasal2 saya plak kena saman...hmmm...ada sapa2 tak yang pernah kena macam nie?

    ReplyDelete
  27. Saya ada kemusykilan luar biasa pasal lazada nie...huhu...aritu ada order jam casio masa sales black friday...harga memang murah...pastu tunggu2 tak sampai....lazada kata ada masalah barang tak boleh deliver...so dorang refund duit...duit tu alhamdylillah dah dapat dan dah guna balik beli yg lain plak kat lazada juga....

    TIBA TIBA...lepas dah dekat sebulan dah dapat refund tu...arini tetiba barang yg dia cakap tak boleh deliver tu sampai....so saya call customer service lazada explain everything...kalau nak suruh saya bayar pun takpe asalkan bayar harga yg dorang offer dulu...tapi customer service officer tu (lelaki melayu lupa lak tanya nama) cakap...takpe encik...ada kesilapan system tu...encik ambik jer barang tu...saya cakap kat dia...kiranya saya nie dapat batang free lah?dia cakap yer takpe...encik ambik jer barang tu...tak tau nak seronok ke apa...tapi rasanya lagi risau kot...walaupun kesilapan dari pihak dorang...tapi kalau saya terima dan simpan barang yang bukan hak saya...satu kesalahan tu...kang tak pasal2 saya plak kena saman...hmmm...ada sapa2 tak yang pernah kena macam nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun pernah dapat barang free dari lazada. tapi jalan cerita lain sikit. issue nya sebab seller tu tak inform pun item tu ada saiz, so saya assume free saiz, tup-tup dapat besar. so, saya return dan inform nak saiz yang lebih kecil. tapi seller hantar yang saiz sama juga.

      tapi return hanya sekali sahaja. saya pun inform customer service lazada. staff lazada kata dia akan take note pasal seller ni. lazada just refund store credit. barang tu dia suruh simpan ajer. so kita punya lah.

      sebab lazada ada rule sistem jual beli kan. bila transaction closed, so diorang pun susah nak proses, jadinya dia bagi free jer kat kita. lagipun bukan salah kita pun. sistem lazada memang kadang-kadang problem. saya pernah juga kena, dah bayar tapi transaction status decline. dapat refund pastu shopping semula :)

      Delete
    2. Hmmm...x sedap hati plak dok simpan barang yang bukan hak kita nie....esok nak try call lagi sekali...and nak record conversation dgn customer service officer LAZADA tu...risau gak...kang tak pasal2 kita plak kena saman sebab simpan n pakao barang yang bukan hak kita...mcm kes budak pompuan cina kat oversea yang terima duit 3 million USD tu pasfu dia pi wat shopping sakan tu...tak pasal2 kecoh saru dunia...huhu

      Delete
    3. cubalah call lagi kalau tak sedap hati ... yang kes pompuan cina tu sebab 3 million ... barang kita beli ni berapa lah sangat tu pasal lazada suruh simpan jer bila transaction order dah closed. kalau kita beli LCD TV ke apa-apa yang mahal sangat, maybe lazada suruh pulangkan kot :)

      Delete
  28. Salam sis, baru ni saya beli leather messenger bag dari lazada..2 weeks saya tunggu..but then, when the time come lain barang yang saya dapat.. sepatutnya saya dapat bag tapi saya dapat satin scarf..adusss tension.. camner yer.. bole suggest tak sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ... return semula. login dan track order number tu. pilih button return. jangan terima barang yang kita tak order, atau barag rosak atau barang tidak seperti yang di describe. kena ajar sikit seller ni, supaya next time jangan cuai dan ambil mudah.

      kalau order sebagai guest tak ada login id, isi form customer care, pilih return. makesure ingat nombor order tu. bila return recommended pilih cash masuk akaun bukan pilih ganti barang, bukan pilih store credit.

      Delete
  29. Salam sis,nak tanya jugak pasal return barang ni. Sy beli barang untuk adik,dah siap pasang dah barang then dia cakap mcm x meet expectation. Kalo nk return blk mesti kena pakai sealed packaging dia blk ke? Sbb kotak asal je ada, dia punya foam, bubble wrap semua dah selamat jadi tetamu pelupusan sampah. Advise sikit camne solution nak return barang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ... dah siap pasang?? hurmm boleh ke return tu?? ada certain seller dia hanya bagi return kalau barang belum diguna dan diusik. kalau dah siap pasang ni tak sure boleh return ke tak, tu dikira dah digunakan ...

      untuk return barang ni kita hanya pastikan barang belum digunakan, kotak asal masih ada, invoices pun ada, oklah dah boleh return. pastikan pack elok-elok, takde bubble wrap pun takpe.

      Delete
  30. Sy nak Tanya kasut silap size sy Guna kasut size 42 dalam cm27..
    Tp sy order kasut Kat Lazada size 42 tp 26 cm..Mcm MNA sy nak tukar size 43 27cm..Kasut Belum smpai dalam proses mknanya Belum dihantar la..Kira nk tukar ke size 43 sblum kasut tu smpai nnti takot mkn Masa plk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau baru jer order boleh cancel ... Kalau order dalam proses, kena tunggu barang sampai ... kena tunggu seller mark dalam system barang dah sampai, barulah boleh return barang tu, boleh pilih lah sama ada nak tukar saiz atau nak cash atau nak credit :)

      Delete
  31. Salam kak, kan masa isi orf tu. Dia ada bagi choice nak drop off kat mana. Saya tertanda collectco service dan dah dapat tracking number berserta ra number. Malangnya saya tak tau mana tempat collectco tu dan nak guna poslaju je hantar. Boleh ke guna poslaju je even dah dapat tracking no untuk collectco?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ... yang ni kena tanya Lazada lah ... tak sure. Biasa saya hantar ke MBE ... memang pilih option MBE

      Delete
  32. salam.. saya beli kasut size 37 & nak tukar ke size 38.. sy dh fill up form return online tp bile call customer service lazada diorang cakap x boleh tukar.. kasut memang xboleh tukar ke? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasut2 ni elok beli kat zalora...sbb blh return...

      Delete
    2. Kasut2 ni elok beli kat zalora...sbb blh return...

      Delete
    3. Bergantung pada seller juga, sebelum beli kena baca seller punya warranty. Saya belum pernah beli kasut dekat lazada so tak sure. Maybe boleh follow amy rahimi, beli dekat zalora.

      Selama ni beli baju boleh jer tukar ... tapi maybe lazada sekarang dah tukar rules kot, sebab lazada sekarang dah pun dibeli oleh aliexpress.

      Delete
  33. salam..boleh anyone berikan no contact lazada.tq

    ReplyDelete
  34. kalau guna kertas biasa then guna pos laju boleh ke? sbb saya guna online, so guna online ni dia kasi track number dan ra number, benda ni untuk apa? track number dgn ra number ni kena masukkan dlm bungkusan sekali ataupun tulis kat luar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk lebih details sila call lazada ... kalau nak senang kerja drop parcel dekat MBE, staff MBE akan fotostat dokumen mana yang perlu dan explain sebab diorang dah biasa terima parcel lazada return.

      Delete
  35. MBE pun kena bayar jugak,kalu hantar guna borang manual, kecuali borang yg diisi online, Lg satu button return akan ada,bila status dah dilevered

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yups sekarang tahun 2017, lazada dah dibeli oleh aliexpress. maybe dah lain. time tu 2015, walaupun borang manual, tak kena bayar kalau return guna MBE.

      yups button tu akan keluar bila dah delivered ... time tu first time nak return, so tak sabar tunggu button keluar, guna manual form ajer.

      Delete
  36. Sy Baru dua hari lepas return kt MBE,sbb blender yg diorder plastik nipis sgt, blender Tu tkada kerosakan,agaknya berapa lama Proses dpt duit balik dan bayaran postage tu ye? Sy bercadang nk beli yg brand Philips

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurm tak sure lah berapa lama nak dapat ... pernah dapat duit cepat, pernah juga sebulan dua baru dapat. kalau dapat lambat, just email jer lah, bagi nombor return, tunggu diorang respond :)

      Delete
  37. Barang2 letrik,IT, baju, kasut lebih baik beli dekat kedai saja, lebih mudah & puas hati. Jangan mudah terpengaruh dengan tawaran murah, kalu jenama terkenal garenti tak dapat punya. Kalu ada pun barang tiruan, tak pun old stock yg tak terjual atau yg dah di reject oleh pelanggan sebelumnye. Dah banyak kali terkena, ada ka bagi barang dah lima tahun usianye, memang la masih baru tapi kalu kat kedai tak berani nak jual pun mesti kena maki punya, kalu separuh harga lain la. Kalu dah 9 kali dari 10 nak kena return, baik pergi kedai saja tak payah buang masa, nak packing la, nak pos lagi la... mengarut je lazada ni, seller tempatan pulak perangai nak mengena saja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu tengok jenis barang juga, dan jangan lupa beli yang dah banyak orang review. So far, saya beli kat seller yang review ok, barang yang sampai ok.

      Cuma kalau barang tu tak ada yang review, tu yang kadang-kadang bermasalah. So far dah banyak kali beli kat lazada, beberapa kali jer return. Nasib tak baik, akan dapat seller hampeh

      Beli kat kedai lagi better. Tapi tu lah, bila dok kl ni, nak gerak kena kira duit minyak dan tol juga :)

      Delete
  38. Maaf sy just nk tahu..kenapa manual return form kena bg satu salinan pd staff MBE ye.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ni kena tanya lazada customer service lah :)

      Tapi secara logiknya, dah nama pun manual, mestilah ada salinan, satgi hilang ke apa, senanglah ada backup.

      Delete
  39. salam... haritu i beli headfon dkt lazada tp bunyi x kluar... rasanya seller pakai baling stok je kot... nasib baik bini ckp blh return kat lazada sbb hampir2 dh nk buang!! bini suruh select postco je, blh drop off brg dkt farmasi caring gombak (ada byk lg tmpt lain)... dlm 3-4 hari lazada contact cakap dah dpt headfon rosak tu dan akan proses refund... hepi giler la blh return, ingat kena tipu... link postco kat sini: https://postco.com.my/lazada-returns?locale=ms-MY

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ... Alhamdulillah. Lazada ada buyer protection. sebab tu ramai beli situ. cuma kadang-kadang ambil masa lama nak dapatkan duit semula.

      11street atau shopee ke dia tak ada buyer protection, bergantung pada seller, kalau seller tulis ada warranty boleh return, boleh lah, kalau tak burn duit lah kalau dapat barang rosak.

      Delete
  40. Salam , nak tanya kalau kita nk tukar size boleh jgk ke ? Sy pakai size S kalau baju normal . Kat lazada beli size lebih besar , so sy ambil size M . Then barang yg sampai M tu cutting dia kecik sngat dari S sy biasa pakai . Sy dh ukur kat size chart sblum beli . Tapi baju sampai kecik sngat . Boleh tukar ke ?

    ReplyDelete
  41. Hi.Terima kasih untuk info..tapi nak tanya ni, bagaimana pula jika kita membatalkan semula pengembalian barang tu ke lazada?....masih boleh batal lagi ke?

    ReplyDelete
  42. Kalau barang yang kite beli tu rosak camne ye? Bru pkai 3 hri dah rosak Powerband. Boleh bg no utk call lazada

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA BERKUNJUNG DI 'BUAT WANITA', BLOG PERKONGSIAN CERITA, RESEPI & REVIEW. SUDI-SUDIKANLAH TINGGALKAN KOMEN DISINI KAY. THANKS :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...