Saturday, September 5

Resepi & Cara Masak Sup Cendawan Shitake

Salam ...

Sapa kat sini suka makan cendawan shitake? Cendawan shitake ni bau macam petai, tapi rasa sedap tau kenyal-kenyal. Tapi anak-anak BW semua tak suka makan pun :p BW dengan encik suami aje yang suka.
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap
resepi sup cendawan shitake
Sup Cendawan Shitake sedap dimakan begitu sahaja ;)
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap
Bahan-Bahan;
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap
- 1 Pack Cendawan Shitake
- 1 Ulas Bawang Putih (Dihiris)
- 1 Biji Bawang Kecil (Dihiris)
- 1/4 Bawang Holland (Dihiris Kasar)
- Sehiris Halia
- Air Secukupnya
- Garam Secukup Rasa
- 1 Sudu Minyak Masak
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap
Cara-Cara;
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap
1. Panaskan air dalam periuk dan rebus cendawan shitake seround
2. Tutup api dan toskan cendawan shitake sebelum start masak sup.
3. Panaskan minyak masak dan tumis semua bawang beserta halia hingga naik bau.
4. Masukkan air secukupnya, cendawan shitake dan garam secukup rasa.
5. Masak hingga mendidih dan tutup api.
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap
inilah rupanya cendawan shitake
Cendawan shitake yang belum dimasak.
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap
rebus dan tos seround cendawan shitake
Rebus seround dan toskan untuk hilangkan bau dan rasa pelik :p
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap
sedap dimakan sup cendawan shitake
Jemput makan semua ;)
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap
Selamat Mencuba! 
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap
Thanks For Viewing! By: BW (Buat Wanita)
Cara Masak Sup Cendawan Shitake Sedap

18 comments:

  1. tak pernah beli lagi cendawan cmni..boleh try nt..tq share

    ReplyDelete
  2. Mak ayah Wawa suka.. Wawa kurg dgn cendaan ni..")

    ReplyDelete
    Replies
    1. so kalau diorang masak ... wawa tak makan yer? :)

      Delete
  3. nampak sedap.. nk p keluar cari cendawan shittake la macam ni.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap sebab kenyal ... pha is pun boleh masak sendiri je ni :)

      Delete
  4. Ni pun sedap lah sis...diana suka makan cendawan...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti boleh la diana masak ... cendawan ni kenyal, sedap dikunyah :)

      Delete
  5. Ni pun sedap lah sis...diana suka makan cendawan...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti boleh la diana masak ... cendawan ni kenyal, sedap dikunyah :)

      Delete
  6. sedap apa cendawan ni tp kt rumah tak reti nak masak BW :) tau makan

    ReplyDelete
  7. senang nye..bahan2 tu je..bawang, air dan halia...letak garam..mkn ketika panas sedap ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah senang je kan, resepi adik-adik je ni :)

      Delete
  8. terima kasih atas resipe nya
    looks great :D

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA BERKUNJUNG DI 'BUAT WANITA', BLOG PERKONGSIAN CERITA, RESEPI & REVIEW. SUDI-SUDIKANLAH TINGGALKAN KOMEN DISINI KAY. THANKS :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...