Saturday, April 26

Mitos Bedung Bayi & Kesan Salah Membedung

Salam ...

Malam ni just nak share sikit pasal kepercayaan masyarakat asia tentang membedung bayi. Ramai orang tua mengatakan yang kalau kita tidak membedung bayi akan mengakibatkan bayi berjalan kengkang bila besar. Actually tu mitos je.

Cara Betul Membedung Bayi

BW pernah tengok dalam Wanita Hari Ini, TV3, ini kenyataan dari seorang doktor tau. "Bayi yang dilahirkan normal tidak akan berjalan kengkang sekiranya tidak dibedung. Tetapi bayi yang dibedung dengan cara yang salah, iaitu terlalu ketat dibahagian kaki, boleh mengakibatkan bayi berjalan kengkang. Ini kerana bedung yang terlalu ketat mengganggu pembentukan otot kaki bayi."

Perlu di ingat, sebab utama kita membedung bayi adalah untuk memberi kenyamanan kepada bayi. Contohnya time musim sejuk, kita nak bagi bayi terasa hangat. Lagi satu, dengan membedung, bayi akan terasa seperti dipeluk, akan kurang terganggu dengan bunyi bising dan akan tidur dengan nyenyak.

So, cara betul membedung bayi adalah dengan bedung secara longgar. Jangan meluruskan kaki bayi, mengetatkan bedung dan lilit dibahagian tumit seperti yang dibuat oleh mak-mak kita. Jangan menggunakan bedung bayi moden yang ketat. Jangan menggunakan bedung banyak lapis. Gunakan kain tipis tapi cukup hangat untuk mengelakkan bayi terkena ruam.

Bukan semua bayi selesa dibedung. So, sekiranya bayi dah mula menggerakkan badan dan menangis akibat dibedung, bolehlah menghentikan penggunaan bedung. Pengalaman BW sendiri pun tak pernah bedung bayi lebih dari sebulan. Anak pertama dan kedua, bedung bila nak tidur je sebab diorang ada ruam sikit. Anak ketiga bedung seminggu je, sebab baby boy kan, gerak aktif :)

So, sama ada nak bedung atau tidak, pilihan ibu ayah. Kalau nak bedung, pastikan bayi dibedung dengan cara betul dan material kain bedung tu sesuai dengan cuaca kita. Kalau tanak bedung pun tak salah, jangan terpengaruh dengan mitos bayi akan berjalan kengkang tu.

Thanks For Viewing! By: BW (Buat Wanita)

23 comments:

  1. Salah step pulak...ni kena betulkan ni..thanks4 info

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. rasanya apa-apa step pun ok... asalkan jangan ketat ... cuma cara dulu-dulu yang luruskan kaki pastu ikat ketat bahagian kaki tu sure salah

      Delete
    2. Susah kita nk ckp.pon bila kita bedung biasa mcm pic kt ats tu dia org bising..bukak diaorg ikat sendiri..dh mcm mayat hidp jer tgk

      Delete
    3. Kannn ... susah nak betulkan pemahaman orang tua-tua ni. Macam mak saya dia akan terima kalau inform yang tu nasihat doktor. Tapi ada juga orang tua yang tak terima. Yang ni kena sabar jer lah, bila diorang balik kampung barulah kita bedung cara betul macam dalam gambar :)

      Delete
  2. setuju,, seingat sue masa bayi anak -anak sue tak suka bedung ,kalau bedung mesti tak duduk diam di buatnya ..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... baby seminggu je kot dia selesa bedung sebab time tu baru keluar dari perut.. lepas seminggu je, memang diorang tak selesa kecuali time tidur :)

      Delete
  3. anak yang dalam kandungan merasa selamat kerana selalu di lindungi dalam rahim..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemdapat saya sahaja...bila sudah dilahirkan..bedung adalah salah satu yang membuatkan dirinya dipeluk..mungkin di rasa lebih selamat..

      Delete
    2. betul.. memang tu tujuan utama pakai bedung... yang mitos tu bila org tua kata kalau tak bedung nanti jalan kengkang... pastu silap bila pakai bedung luruskan kaki dan ikat ketat di kaki ...(maybe baca tajuk je ni) :p

      Delete
  4. Budak2 sekarang nie... kalau kita bedung... kejap jer kaki tangan dah terkeluar... :D pandai jer dia cari jalan... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. betul tu, bayi skarang memang aktif, keluar je terus terbuka mata, sebab ibu-ibu nya banyak makan vitamin kot... bayi dulu-dulu nak tunggu buka mata punya la lama ;)

      Delete
  5. Salam Puteri
    Bedung untuk baby baru lahir boleh bagi tidur lena sebab tidak mudah terkejut

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ... betul tu, yang ni semua pun setuju .. cuma yang mitos tu bila org tua kata kalau tak bedung nanti jalan kengkang... yang silap bila pakai bedung luruskan kaki dan ikat ketat di kaki ...(maybe baca tak abis ni) :p

      Delete
  6. Cume tu la. Bab luruskan kaki tu kalau kite tegur org..org kata kite memandai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal ... Orang-orang yang jenis ni, diorang yang memandai. wpun kita dah inform doktor yang nasihat, eh dia rasa dia lagi pandai dari doktor. payah-payah :)

      Delete
  7. tu la sebabnya sekarang kita pakai baby wrap jer kan. Syukurlah mudah dan selesa. Baru tahu.
    Thank you


    3 kisah semua wanita wajib baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha betul tu ... sekarang ni baby wrap banyak di pasaran, mudah untuk kita, selesa untuk baby :)

      Delete
  8. salam perkenalan,
    sy ank 1st dlu mmg jarg2 bedung..rmai yg ckp nt jln kengkang.baby pulak girl..tp Alhamdulillah cra dia jln normal mcm budak2 lain..bla terbaca entry ni sy plan nk pkai wrap jugak.. tq for info..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan ... mitos je tu, jalan kengkang sebab memang dilahirkan macam tu atau pakai bedung terlampau-lampau ketatnya ... bagus pakai wrap, confirm kita balut tak ketat dan baby selesa :) ... sama-sama :)

      Delete
  9. Susah kalau kita bercakap kita x caya, keturunan kami x dak nk bedung2 elok ja jln..bedung biasa jer..ne bdg dgn napkin + kain pelekat lgi..x ckp ikat lagi kaki dgn kain ln sbb tkut kengkang...berbulu jer tgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar jer lah ... Memang ada orang tua jenis ni, dia ajer betul, cara dia ajer terbaik, even doktor pun bukan pandai katanya. Tapi tu lah, kena juga jaga hati orang tua kan. Bertabahlah yer

      Delete
    2. Nak mkn mcm org dh rasa.. Org siku disisi.. Kite siku ke bawah.. Btw thank for information

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA BERKUNJUNG DI 'BUAT WANITA', BLOG PERKONGSIAN CERITA, RESEPI & REVIEW. SUDI-SUDIKANLAH TINGGALKAN KOMEN DISINI KAY. THANKS :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...