Thursday, September 10

Resepi Kek Coklat Strawberi Sukatan Cawan

Salam ...

Jom baking kek coklat strawberi, mudah aje, resepi sukatan cawan :)
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap
Kek Coklat Strawberi Sedap
Kek Coklat Strawberi Versi Bakar
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap
Resepi untuk loyang kecil, boleh dikukus dan juga dibakar.
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap
Bahan-Bahan;
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap
- 2 Cawan Tepung Naik Sendiri
- 1 Cawan Minyak Jagung
- 3/4 Cawan Gula Kastor
- 3 Sudu Besar Kordial Strawberi
- 1 Sudu Besar Serbuk Koko
- 1 Cawan Susu Cair
- 1 Biji Telur
- 1 Sudu Teh Esen Vanilla
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap
Cara-Cara;
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap
1. Pukul telur dan minyak guna mixer hingga sebati.
2. Masukkan gula kastor dan esen vanilla, pukul lagi.
2. Masukkan susu dan tepung bergilir-gilir, pukul lagi hingga sebati.
3. Bahagikan adunan sama banyak kepada dua bahagian.
4. Satu bahagian dicampur kordial strawberi dan gaul sebati.
5. Satu lagi bahagian dicampur serbuk koko dan pukul hingga sebati.
6. Masukkan adunan strawberi kedalam loyang yang telah digris.
7. Tuang adunan coklat pula diatasnya dan kacau sedikit guna lidi.
8. Kukus selama 45 minit / Bakar (180'c) selama 45 minit.
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap
Kek Coklat Strawberi Sedap
Tuang adunan strawberi dulu.
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap
Kek Coklat Strawberi Sedap
Kemudian tuang adunan coklat pula.
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap
Entri Berkaitan;
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap
1. Resepi Asas Kek Sukatan Cawan
2. Resepi Adunan Asas Cheese Cake
3. Resepi Asas Doh Roti, Donut & Pau
4. Resepi Asas Muffin / Cupcakes
5. Resepi Asas Puding Kastard
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap
Thanks For Viewing! By: BW (Buat Wanita)
Kek Coklat Strawberi Gebu Kukus Lembap Sedap

13 comments:

  1. sejak tukar nama ni, makin rajin buat resepi sekarang ni.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ... bukan sejak tukar nama, sejak terima banyak PV :p

      Delete
  2. klu dah kreatif , letak apa bahan pun menjadi ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena tahu asas je kan ... pastu tambah itu ini ikut suka :)

      Delete
  3. kenapa tinggal sepotong je tu...yg lain dh kena ngap ke hikss

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal ... terlupa nak snap gambar bila dah siap bakar. nasib baik teringat nak snap sebelum kek habis ;)

      Delete
  4. jgn kata oven..periuk kukus pun x de huuhhu...x pe simpan dulu resipi ni nanti selongkar semula

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM tak perlu masak kek bagai ni ... nanti gemuk susah nak travel :p

      Delete
  5. kek strawberi ke...

    memang sedap...

    kalau tambah coklat lagi sedap rasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer ... kek strawberi coklat, kalau tambah coklat topping memang lagi sedap kan :)

      Delete
  6. blh ganti kordial strawbery dgn Ribena?

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA BERKUNJUNG DI 'BUAT WANITA', BLOG PERKONGSIAN CERITA, RESEPI & REVIEW. SUDI-SUDIKANLAH TINGGALKAN KOMEN DISINI KAY. THANKS :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...